dinsdag 11 maart 2014

Rock & Curl

Curling. Deze sport had me tot nu toe nog niet echt geboeid. Op tv komt het toch een beetje suf over, weinig actie en als je de spelregels niet kent, heb je ook geen idee waar je naar kijkt natuurlijk ;-). Ik zag best leuke, sporty dames voorbij komen in de curling teams op de Olympische Spelen, dus er zal toch wel iets heel tofs aan zijn. Ik mocht het gelukkig zelf gaan ervaren tijdens een curling uitje... 

Ik ben zelf niet op mijn best als het koud is, want ik ben nou eenmaal een warmte mens. Maargoed, ik laat deze curling kans natuurlijk niet aan me voorbij schieten. Op naar de curlingbaan in Zoetermeer. 
















Jeu de Curl
We krijgen een korte uitleg en het spel heeft iets weg van de spelregels van Jeu de Boules. Eigenlijk niet heel ingewikkeld dus. De techniek i.c.m het ijs maak ik me meer zorgen over. "je knie mag niet te lang het ijs aanraken, anders komen er lelijke plekken in het ijs" zegt ze streng en ik zie al meteen het scenario dat ik met mijn hele achterwerk op het ijs blijf plakken :-). Gelukkig krijgen we eerst nog 'techniek' les.

In control
Je krijgt onder één voet een gladde zool en onder de andere een stroeve zool. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt maar als onze instructeur het voordoet begrijp ik waarom het is. Het heeft allemaal met afzetten en controle te maken. Bizar hoe je na het afzetten over het ijs moet glijden, je lichaam recht moet houden, je ene been moet strekken en ook nog iets van een steen (hoe heette het ook alweer?) moet 'werpen'. En dan zonder te vallen. Na 3x proberen, heb ik het door en vind ik het eigenlijk heel erg leuk!





Vegen
Bij het curlen heb je meerdere rollen; degene die de steen werpt, een veger (of 2) en een skip die bij de de cirkel (het 'huis') de strategie bepaald en de werper aanwijzingen geeft. We rouleren de rollen, maar ik vind het vegen echt het minst leuke. Het is wel heel goed voor je billen, maar je moet ook goed op je rug letten. Zwaar! Ik ben thuis ook niet echt fan van stofzuigen en/of vegen dus het is logisch dat ik ook hier niet in uitblink ;-). Toen ik vol overgave in mijn 'veeg' rol zat, maakte ik toch nog de schuiver waar ik in het begin zo bang voor was. Genoeg geveegd dus! 



Curl Conclusie
Curlen is cool (letterlijk en figuurlijk). Het is echt een sport met controle. Je werpt al heel snel te hard, je moet scherp zijn en je lichaam onder controle hebben voor de perfecte worp. Gevaarlijk is de sport niet, maar een schuiver op het ijs kan wel pijnlijk zijn. Ik houd wel van een beetje teamspirit dus daar is curling ideaal voor. Ik heb echt gelachen om ons fanatisme en luid gebrul "Vegen! Vegen!". Door de speciale techniek is het volgens mij een topsport voor je bil-, been- buikspieren. Die heb ik namelijk wel gevoeld. 

Dus ja, ik ben enthousiast. Ik zal er alleen nooit mijn sport van maken, tenzij er een beach curling variant komt natuurlijk ;-)

High five!
Marloes

Special thanks aan het FHV BBDO Team voor deze unieke kans. 
Overigens vind je alle Curling spelregels hier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten