vrijdag 18 april 2014

Forza! Zwaar met zwaarden (review)

Forza! Als ik het uitspreek of lees, begint bij mij automatisch het deuntje van Nelly Furtado zich in mijn hoofd af te spelen. Er zijn maar heel weinig mensen die de workout Forza kennen. Mijn sportmaatje Yvonne doet al best lang aan Forza en ik raakte enthousiast (en vooral nieuwsgierig) naar wat voor training dit zou zijn. Inmiddels ruim een jaar verder ben ik dan eindelijk zover en ga ik trainen met zwaarden...

Wat is Forza?
  • Forza is Italiaans en betekent 'kracht'.
  • Tijdens de training gebruik je een houten (Samurai) zwaard.
  • Het zwaard zorgt ervoor dat je intenser beweegt en gecontroleerd je oefeningen uit moet voeren. Focus en concentratie zijn essentieel.
  • Met Forza train je je hele lichaam, verstevig je je core,verbrand je ook nog eens flink wat calorieën en het bouwt op naar een strak en sterk lijf.
  • Forza zorgt voor een gezonde balans in lichaam en geest. 

Vol verwachting  - en een soort van angst of ik straks niet als enige als een malloot de oefeningen verkeerd uitvoer - sta ik in Clingendael onze power instructor Bahar op te wachten. Gelukkig ben ik niet de enige die vandaag voor het eerst meedoet, dat is geruststellend ;-). Er komt een frisse, sprankelende en enorm afgetrainde vrouw aanlopen met het excuus dat ze verlaat is. Bahar dus. Wauw, die armen! Nu al inspirerend ;-)

En Garde!
We lopen richting een vredig grasveldje in Clingendael wat aanvoelt als een Japanse tuin en dus perfect past bij de sfeer van het werken met een Samurai zwaard. We krijgen een korte uitleg over hoe we met het zwaard moeten omgaan en welke houdingen we moeten aannemen. De muziek gaat aan en we gaan beginnen. We leren de beginsels van Forza, maar als snel merk ik dat mijn schouders het zwaar hebben. Je zwaait namelijk continue je armen helemaal omhoog om vervolgens het zwaard half hoog of middel hoogte te brengen. Als we ook met de benen moeten uitstappen, voel ik me even als een nieuweling die aan het stoeien is in haar eerste aerobicles. Oké, focus! Het gaat al beter maar zodra het tempo omhoog gaat, wordt het steeds lastiger om de beweging volledig uit te voeren. Gelukkig krijgen we een nieuwe combo met squats en diagonals en plakken we vervolgens alles aan elkaar. Ik voel echt alles. Mijn core omdat je heel erg in control moet blijven, mijn schouders en armen omdat ik hard in mijn zwaard knijp, mijn benen van de squats en hartslag natuurlijk vanwege de snelle herhalingen.  

Warriors
Ik kijk vol bewondering naar de strakke moves van Bahar. Wat een controle, kracht en rust straalt zij uit. Na een paar herhalingen mogen we als nieuwelingen even rust nemen en de vaste club pakt nog even door en laten ons zien waar je als Forza deelnemer naartoe traint. De termen vliegen je om de oren, maar het is zo vet om te zien. Als echte warriors staan ze op commando met hun zwaard alles te geven. Zodra iemand de focus even loslaat, zie je meteen dat het moeilijk is om er weer in te komen. Dit is geen lollig lesje waar je half mee kan doen, dit is concentratie en kracht. Gelukkig wordt er ook gelachen en hangt er echt een goede sfeer onderling. 

We eindigen met een yoga toetje waarbij Bahar ons uitdaagt met wat krachtige standjes ;-) Als je iets wilt, kan je het. Dus ik probeer het als niet ervaren yogi ook. Ik kom best een eind en ben best trots. Nog even oefenen thuis... 

Conclusie
Forza zou zeker wat voor mij zijn. Het is geen knal-les die ik gewend ben om te doen, maar de behendigheid en kracht die nodig is voor Forza vind ik juist wel weer uitdagend. Lekker in de buitenlucht, lichaam en geest in één training en natuurlijk Bahar als inspirerend voorbeeld. Ik denk dat ik de honkbalknuppel naast mijn bed wel omruil voor een Samurai zwaard ;-). En Garde! Wil je zelf ook een warrior worden of een training proberen? Je vindt alles over Forza en Bahar op redwayoflife.com 

See for yourself:






High Five!
Marloes











Geen opmerkingen:

Een reactie posten