woensdag 2 april 2014

Milon & me - I did the Milon Cirkel (review)

Als je er nog nooit eerder van hebt gehoord, denk je bij de naam Milon Cirkel misschien eerder aan een sekte dan aan een nieuwe fitness trend ;-). Geen sekte dus, maar flink aan de bak. Je spreekt het uit als Mielon (niet Meilon) en in 35 minuten train je je hele lichaam af door verschillende fitness- en cardio apparaten in snel tempo af te wisselen. De Milon Cirkel bestaat al even maar Aerofit in de buurt heeft het net geïntroduceerd en ik mag het een maand lang gratis uitproberen... 

Trainen met de Milon Cirkel verhoogt je stofwisseling 15x langer dan een gewone uithoudingstraining waardoor je lichaam ook meer vetten verbrandt in de dagen na een training. Als je dan denkt dat je meteen 4x per week naar de sportschool moet om dit te onderhouden heb je het mis, want 2x per 10 dagen zou ruim voldoende moeten zijn voor een goed resultaat. Bij Aerofit raden ze max 2x per week aan. One down dus...

Cirkel of Love. Daar sta ik dan. Klaar om de cirkel in te 'springen'. Ik zie allerlei fitness apparatuur staan in een cirkel opstelling. Niet echt heel spannend ofzo. Het voelt een beetje aan als een old school circuit training. In het midden staat een grote paal met een timer en plek voor alle waterflesjes. Er lijkt geen plek voor me te zijn, want de cirkel zit best vol. Suzanne zegt dat we er best snel kunnen instappen en ze helpt me om alles goed in te stellen. Op een soort van chipkaart staan mijn gegevens en wordt er per fitness apparaat het juiste gewicht ingesteld zodat de volgende keer als ik mijn kaartje in een apparaat stop, het juiste gewicht en instelling automatisch gaat. Geen gesjouw met gewichtjes of gekluns met instellen dus :-)












Ready, set, go!
We gaan alles af; rug, schouders, borst, buik, onderrug, benen en de fiets en crosstrainer voor dat beetje extra conditie. Elke spieroefening duurt een minuut en het conditiestuk 4 minuten waarbij de centrale timer in het midden aangeeft wanneer het moment is dat je mag starten. Zo, dit gaat echt best snel en houdt de pit in je training. Het fijne is dat het minder snel verveelt en je bent niet eindeloos aan het herhalen (gaap!). Ik voelde me wel een beetje opgejaagd omdat de cirkel redelijk vol was en er continue iemand achter me zat die ook zijn cirkel wilde afmaken. 

Kilootjes erbij
Hoeveel rondjes moet ik nog doen? Vraag ik iets te relaxt aan Suzanne als ik klaar ben met mijn 2e ronde. De Milon Cirkel adviseert 2 rondjes (precies 35 minuten) en dus heb ik lang niet genoeg gewicht gebruikt blijkt. Suf! Omdat ik niet helemaal wist wat me stond te wachten, ben ik op safe gegaan. Zo ken ik mezelf niet! Ik moet me dus sowieso een 2e keer bewijzen dat ik wél stuk kan gaan. Gelukkig heb ik nog 3 weken. 

Wat vond ik er echt van?
Ik heb een beetje gemengde gevoelens. 
:-) Na 1x heb je natuurlijk niet meteen het gewenste resultaat maar JA, ik geloof in het concept van 35 minuten effectief trainen. De timer zorgt ervoor dat je scherp en gefocust blijft. Alle spieren komen aan bod. Je hebt het gemak van 1x goed instellen en daarna veilig trainen zonder gedoe. Geen schema's meer of een beetje aanklooien rond een fitness toestel.

:-( En NEE, ik mis de dynamiek en het is iets te passief voor mij. Ik wil springen, naar de grond en weer omhoog komen, materialen gebruiken, gedrild worden, van links naar rechts rennen, knieheffen en weer een setje push-ups doen. Ik wil niet naar elkaar kijken in een cirkel. Ik wil elkaar aanmoedigen, samenwerken, dezelfde pijn voelen en dan toch net iets harder gaan dan de ander. Ik vermoed dat ik niet bij de fitness tijgers behoor, maar ook daar is niets mis mee. Ieder zijn ding. Zou ik het aanraden? Jazeker. Zou ik er zelf een abonnement voor nemen? Nee. 

Zelf zeg ik altijd tegen mensen die bij me trainen dat ze minimaal 3x moeten proberen voor ze mogen afhaken dus ja, ik ga het niet bij deze ene ervaring houden natuurlijk. Een setje push-ups past vast nog wel in de cirkel ;-). 

Wil je voor jezelf ook uitmaken of het bij je past of niet? Check Aerofit of de site van Milon Cirkel voor een Cirkel bij jou in de buurt.

High Five! (en bedankt voor de invite, Frank!) 
Marloes





Geen opmerkingen:

Een reactie posten