zondag 13 juli 2014

Vamos a la exercise - zo doe je vakantie-fitness

Ga je met vakantie voor je rust of kun je het (net als ik) gewoon niet laten? Vorig jaar had ik het geluk dat er een fitnessruimte (met airco) was en ik - zodra vriend en dochter een kleine siësta hielden - er stiekem tussenuit piepte om mezelf af te matten met de NTC app. Dit jaar stonden we op een camping zonder fitness, maar had ik wel een veranda waar ik één keer ongemakkelijk een workout deed omdat iedereen zo stond te kijken. Gelukkig vond ik andere manieren om in beweging te blijven. Check deze ultieme vormen van vakantie-fitness. 

1. Let me entertain you
Ik vind het zelf altijd te gek als er animatie is met sportactiviteiten. Hier was het aanbod best groot; fitness, waterpolo, darten en strandactiviteiten. Ik vond de intensiteit wel wat laag en soms een beetje kneuterig. Maar hé, je bent wel met je lijf bezig, je leert mensen kennen en ik compenseerde zo mooi de sangria een beetje ;-). 

2. Poolparty
Mij krijg je niet snel het zwembad in. Ik vind zwemmen verschrikkelijk. En toch ga ik voor een uurtje aqua gym wel het water in. Het is hilarisch, maar het kan je echt verrassen qua intensiteit. En dan eindigen met de clubdance, hihaaa! Pak je het wat serieuzer aan, dan is baantjes trekken een perfect alternatief. Het is intensief, goed voor al je spieren en vakantiegevoel ten top natuurlijk als je ook nog eens vroeg gaat en de drukte voor bent. 

3. Smash it!
Langs de branding of op een grasveld. Dat is het voordeel van beach tennis, je kunt het overal doen. Het lijkt misschien een laffe workout, maar vergis je niet. Daag een tegenstander uit en maak er een smashing game van. Gegarandeerd spierpijn (in de billen en benen) en wellicht een groot applaus van de toeschouwers. 

4. DIY 
Worden er tijdens jouw vakantie geen sportactiviteiten georganiseerd, heb je een hekel aan zwemmen of zoek je iets meer in de krachttraining hoek? Dan kun je aan de slag met petflessen of jerrycans bijvoorbeeld. Ik heb lege waterflessen gevuld met stenen en ze gebruikt als weerstand voor shoulderpresses, buikspieren, borst en biceps. Je kunt natuurlijk zelf bepalen of je de 0,5 liter, 1,5 liter of 8 liter (jerrycans) vult met water, zand of stenen. Het trekt wel kijkers, dus zorg voor een rustige spot. (tenzij je publiek leuk vindt natuurlijk :-))

5. Walk on the wild side
Ik heb er zelf geen moment aan gedacht om mijn hardloopschoenen mee te brengen. Stom (!!) want het bleek een supergebied om (hard) te lopen en het had qua temperatuur ook best gekund. Toen ik iedereen zo sporty bezig zag, beloofde ik mezelf ze voortaan altijd mee te nemen. Dusss, denk er zeker over na om een paar slippers in te ruilen voor je sportschoenen. Trouwens ook leuk voor plekken met een hellende weg, maar ook het strand, bos of boulevard zijn zeker de moeite waard voor een loopje.

6. Bootcamp yourself
Als Bootcamp trainer word ik altijd wild bij het zien van de legio mogelijkheden om mezelf te trainen. Neem de veranda voor mijn pushups, het trapje voor knee repeaters of een ligbed voor een plank. Er zijn altijd wel trappen, heuveltjes, stoepranden, paaltjes, relingen om zelf een training in elkaar te zetten. Je hebt er misschien alleen een vleugje creativiteit (en bootcamp ervaring) voor nodig ;-).  

7. Shape-up siësta
Voor als je geen inspiratie hebt maar toch getraind wilt worden, zijn er legio apps die jou tijdens je vakantie in shape houden. Van 7 tot 45 minuten, alles is mogelijk. Mijn absolute must-have app is de NTC, maar vergeet vooral de 7 minutes workout app of de serie apps van runtastic met specifieke apps voor push-ups, squats, situps en pull-ups niet. Yeah! En oja, voor deze apps heb je internet nodig dus dat betekent ook data verbruik op je telefoonrekening. 




Misschien ziet jouw type vakantie er totaal anders uit en vul je het ook anders in, heb je er geen behoefte aan of blijf je gewoon in NL en blijf je bij je huidige activiteiten. Hoe sta jij erin? En heb je nog andere coole manieren om in beweging te blijven?

High Five,
Marloes
P.S. Ik sta uiteraard open voor aanvragen om met je mee te gaan op vakantie en je een beetje fit te houden :-). 


 





2 opmerkingen:

  1. Dank voor de mooie en inspirerende blog weer. We zullen je aanbod om mee op vakantie te gaan in beraad nemen ;) dan weten we 1 ding wel zeker we komen een stuk fitter terug dan we heen gingen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, mooi! :-) Enne, voorkeur gaat uit naar zonnige bestemmingen haha.

    BeantwoordenVerwijderen