vrijdag 1 augustus 2014

Doe een zweetdate!

I know, het klinkt misschien niet als een frisse date en toch ga ik je ervan proberen te overtuigen dat het verrassend leuk (en effectief) is. En met ‘date’ bedoel ik eigenlijk elke vorm van afspreken. Dus of je nou wilt bijkletsen, zakelijk afspreekt of echt op date gaat. Doe een zweetdate.

1. Plan een date
Voor mensen die een druk sociaal leventje hebben en waarbij sporten er soms bij inschiet is dit de ideale combinatie. Waar je normaal met iemand aan tafel, op de bank of in een café afspreekt, verplaats je de locatie nu naar een bos, strand, duinen of park! Waarom? Waarom niet?! :-)

2. Echt zweten?
De invulling van een zweetdate bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Ik ben fan van de hardloop date maar ik wandel ook graag buiten in het park tijdens 1 op 1 sessies op mijn werk. Wel handig dus om iets uit te kiezen wat je allebei leuk vindt. Hardlopen, wandelen, fietsen, skeeleren, bootcampen of zwemmen. Alles is mogelijk!



3. Frisse lucht
Het klinkt altijd zo truttig, maar in de buitenlucht zijn doet zoveel met je. Zowel geestelijk als lichamelijk. Het is een vorm van je hoofd leegmaken, tegelijkertijd genieten van je omgeving en je bent ook nog eens in goed gezelschap (althans, daar ga ik vanuit). Buiten zijn zorgt voor een gezonde dosis energie, de tijd vliegt en achteraf kun je toch weer trots zijn op je ‘ gezellige workout’.

4. In de praktijk
Eigenlijk ken ik al best veel mensen die onbewust aan het zweet daten zijn. Flinke wandelingen waarbij de honden meegaan, een rondje hardlopen met je vader of fietsen met vrienden in het weekend. Best goed te doen, toch? Het hoeft niet elke week, maar probeer er gewoon eens eentje in te plannen met iemand. Het voelt dubbel zo leuk.

5. Speeldate
De zogenaamde speeldates met kids heb ik nog niet ingevuld naar dit principe, maar ook daar is genoeg voor te bedenken. Je kunt ze natuurlijk in sommige gevallen gewoon aanhaken, maar vergeet niet dat het bos, speeltuin, trampoline springen of gewoon meedoen met een spelletje tikkertje ook al actief kan zijn. Maarre, dan moet je natuurlijk niet op het bankje gaan zitten toekijken ;-).

Door mijn 3e zweetdate die ik van de week in het Amsterdamse Bos had, realiseerde ik me dat ik dit vaker wil gaan initiëren of zelfs implementeren in mijn werk omgeving. Hoe leuk is het om hierdoor ook weer op nieuwe plekken te komen, ik ben zelf een enorme bofkont met de duinen naast de deur en ik heb genoeg actieve vrienden plus wat mensen die ik wel kan aanzetten tot meer actie ;-). 


Wat denk je ervan? Je hebt vast wel iemand in je hoofd waarmee je je eerst zweetdate wilt uitproberen. Just do it. No fear. Just go. Have fun op `je eerste keer’. En ook mij mag je vragen!


High Five,
Marloes

Btw, hier lees je mijn eerste keer. 

En heb je meer overtuiging nodig voor wat betreft wat afspreken in de buitenlucht voor effect op je heeft? Check deze presentatie van TED.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten